SECTION 6. Using the Passive Voice.

*74. Read, compare and remember.
Active Form
I use a computer every day. − Я ежедневно пользуюсь компьютером.
Passive Form
The computer is used by me every day. − Компьютер используется мною ежедневно.
Singular I − by me; you − by you; he − by him; she − by her
Plural we − by us; you − by you; they − by them
and
Jane − by Jane; my parents − by my parents; our head teacher − by our head teacher
1. Для описания того, кем или чем совершается действие, используются предлоги by и with.
By употребляется перед лицом или объектом, выполнившим действие, а также после глаголов make, write, destroy, visit, break, discover etc.
Example: London was completely destroyed by fire in 1666. Many beautiful museums in St Petersburg are often visited by tourists.
With употребляется перед предметом, орудием, инструментом, которые используются для совершения действия.
Example: The wall is painted with a wide brush. The cheese was cut with a special cheese knife.
2. В предложениях с глаголом в пассивном залоге предлог часто оказывается в конце предложения.
I don’t like to be laughed at. − Я не люблю, когда надо мной смеются.
The police were sent for. − За полицией послали.
Remember the English Phrasal Verbs with their Russian Equivalents:
hear of − слышать о
pay attention to − обращать внимание на
take care of − заботиться о
laugh at − смеяться над
look at − смотреть на
look after − ухаживать за
make fun of − насмехаться над
rely on − полагаться на
depend on − зависеть от
send for − посылать за
speak of / about − говорить о
talk about − говорить о
think of − думать о
listen to − слушать что−либо или кого−либо
provide for − обеспечивать кого−либо чем−либо
explain to − объяснять что−либо кому−либо
look for −искать что−либо
operate on −оперировать кого−либо
pay for − оплачивать
be rich in something − быть богатым чем−либо
be proud of something − гордиться чем−либо
Mind: the Russian equivalents of the second group of verbs don’t have any prepositions after them.
The fence was painted by me.
It was painted with a brush.

Прочтите, сравните и запомните.
Активная форма
I use a computer every day. − Я ежедневно пользуюсь компьютером.
Пассивная форма
The computer is used by me every day. − Компьютер используется мною ежедневно.
Singular I − by me; you − by you; he − by him; she − by her
Plural we − by us; you − by you; they − by them
and
Jane − by Jane; my parents − by my parents; our head teacher − by our head teacher
1. Для описания того, кем или чем совершается действие, используются предлоги by и with.
By употребляется перед лицом или объектом, выполнившим действие, а также после глаголов make, write, destroy, visit, break, discover etc.
Пример: Лондон был полностью разрушен пожаром в 1666 году. Многие прекрасные музеи Санкт−Петербурга часто посещаются туристами.
With употребляется перед предметом, орудием, инструментом, которые используются для совершения действия.
Пример: Стена красится широкой кистью. Сыр нарезали специальным сырным ножом.
2. В предложениях с глаголом в пассивном залоге предлог часто оказывается в конце предложения.
I don’t like to be laughed at. − Я не люблю, когда надо мной смеются.
The police were sent for. − За полицией послали.
Remember the English Phrasal Verbs with their Russian Equivalents:
hear of − слышать о
pay attention to − обращать внимание на
take care of − заботиться о
laugh at − смеяться над
look at − смотреть на
look after − ухаживать за
make fun of − насмехаться над
rely on − полагаться на
depend on − зависеть от
send for − посылать за
speak of / about − говорить о
talk about − говорить о
think of − думать о
listen to − слушать что−либо или кого−либо
provide for − обеспечивать кого−либо чем−либо
explain to − объяснять что−либо кому−либо
look for −искать что−либо
operate on −оперировать кого−либо
pay for − оплачивать
be rich in something − быть богатым чем−либо
be proud of something − гордиться чем−либо
Помните: Русские эквиваленты второй группы глаголов не имеют предлогов после них.
Забор был расписан мной.
Он расписывался кистью.

*75. Transform the following Active forms into the Passive forms.
Example: Sylvia cooked a very good dinner. − A very good dinner was cooked by Sylvia.
1. My father buys newspapers every morning.
2. My brother walks our dog in the morning.
3. We buy food for our pets once a week.
4. My elder brother uses the computer more often than I do.
5. Our parents’ friends often invite them to their parties.
6. They usually take bus No. 181.
7. This animal loves bananas. It eats half a kilo of bananas every day.
8. She makes a special pie for her birthday every year.
9. People in many parts of the world speak Esperanto.
10. Mike’s father pays for his education.

Преобразуйте следующие Активные формы в Пассивные.
Пример: Сильвия приготовила очень хороший ужин. − Очень хороший ужин был приготовлен Сильвией.
1. Мой отец каждое утро покупает газеты.
2. Мой брат выгуливает нашу собаку по утрам.
3. Мы покупаем еду для своих питомцев раз в неделю.
4. Мой старший брат пользуется компьютером чаще, чем я.
5. Друзья наших родителей часто приглашают их на свои вечеринки.
6. Обычно они ездят на автобусе № 181.
7. Это животное любит бананы. Ежедневно он съедает полкилограмма бананов.
8. Каждый год она делает особенный пирог на свой день рождения.
9. Люди во многих частях мира говорят на эсперанто.
10. Отец Майка платит за его образование.

Ответ:

1. Newspapers are bought by my father every morning.
2. Our dog is walked by my brother in the morning.
3. Food for our pets is bought by us once a week.
4. The computer is used by my elder brother more often than by me.
5. They are often invited by our parents’ friends to their parties.
6. The bus No.181 is usually taken by them.
7. This animal loves bananas. Half a kilo of bananas is eaten by it every day.
8. A special pie for her birthday is made by her every year.
9. Esperanto is spoken by people in many parts of the world.
10. Mike’s education is paid by his father.

Перевод:

1. Газеты покупает мой отец каждое утро.
2. Нашу собаку утром выгуливает мой брат.
3. Корм для наших питомцев покупаеся нами раз в неделю.
4. Компьютером мой старший брат пользуется чаще, чем я.
5. Их часто приглашают на вечеринки друзья наших родителей.
6. Обычно они ездят на автобусе №181.
7. Это животное любит бананы. Ежедневно он съедает полкилограмма бананов.
8. Каждый год она делает специальный пирог на день рождения.
9. На эсперанто говорят люди во многих частях мира.
10. Образование Майка оплачивается его отцом.

*76. Use the verbs in the Past Simple Passive or the Future Simple Passive.
1. Charlie Chaplin (born) in 1889.
2. A modern school (build) in the village last year.
3. A test in Maths (give) to us by our teacher next week.
4. I’m afraid, I (ask) a lot of different questions at the conference tomorrow.
5. The books by Jerome K. Jerome (translate) into many languages.
6. Why you (depress) when I met you in the morning?
7. The little Indian (look for) by his elder brother yesterday.

Используйте глаголы в Past Simple Passive или Future Simple Passive.
1. Чарли Чаплин (родиться) в 1889 году.
2. Современная школа (строить) в селе в прошлом году.
3. Тест по математике (дать) нам наш учитель на следующей неделе.
4. Боюсь, завтра на конференции (спрашивать) много разных вопросов.
5. Книги Джерома К. Джерома (переводить) на многие языки.
6. Почему ты (угнетать), когда я встретил тебя утром?
7. Маленький индеец (искать) вчера его старшим братом.

Ответ:

1. Charlie Chaplin was born in 1889.
2. A modern school was built in the village last year.
3. A test in Maths will be given to us by our teacher next week.
4. I’m afraid, I will be asked a lot of different questions at the conference tomorrow.
5. The books by Jerome K. Jerome were translated into many languages.
6. Why were you depressed when I met you in the morning?
7. The little Indian was looked for by his elder brother yesterday.

Перевод:

1. Чарли Чаплин родился в 1889 году.
2. В прошлом году в селе построили современную школу.
3. На следующей неделе наш учитель даст нам тест по математике.
4. Боюсь, завтра на конференции мне зададут много разных вопросов.
5. Книги Джерома К. Джерома были переведены на многие языки.
6. Почему вы были в депрессии, когда я встретил вас утром?
7. Маленького индейца вчера искал его старший брат.

*77. Look at the picture. Speak about it using verbs in the Passive Voice.
Example: Breakfast was cooked by Mother.

Посмотрите на картинку. Расскажите о ней, используя глаголы в Пассивном залоге.
Пример: Завтрак был приготовлен мамой.

Ответ:

1) Breakfast was eaten by the cat.
2) Juice was drunk by the boy.
3) Breakfast was given to the cat.
4) The mother was made angry by the son.

Перевод:

1) Завтрак съела кошка.
2) Мальчик пил сок.
3) Завтрак дали кошке.
4) Мать была рассержена сыном.

*78. Complete the questions.
Example: Our trip depends on the weather. − What ...? What does our trip depend on?
1. Martin is made fun of because of his fantastic clothes.− Why ...?
2. Elizabeth’s parents went abroad a week ago. She is being taken care of by her grandma. − Who is ...?
3. The new grammar rule was explained to us in the last English lesson. − When ...?
4. Leo di Caprio is much talked about because of his acting talents. − Why ...?
5. I don’t feel well when I’m laughed at. − Do you ...?
6. Russia is rich in really gifted people. − Who is ...?
7. You can rely on Peter in any difficult situation. − Who can ...?

Завершите вопросы.
Пример: Наша поездка зависит от погоды. − Что ...? От чего зависит наша поездка?
1. Над Мартином смеются из−за его фантастической одежды. − Почему ...?
2. Родители Елизаветы уехали за границу неделю назад. О ней заботится бабушка. − Кто ...?
3. Новое правило грамматики было объяснено нам на последнем уроке английского языка. − Когда ...?
4. О Лео ди Каприо много говорят из−за его актерских талантов. − Зачем ...?
5. Я плохо себя чувствую, когда надо мной смеются. − Вы ...?
6. Россия богата действительно одаренными людьми. − Кто ...?
7. На Питера можно положиться в любой сложной ситуации. − Кто может ...?

Ответ:

1. Why is Martin made fun of?
2. Who is Elizabeth being taken care of by?
3. When was the new grammar rule explained to us?
4. Why is Leo di Caprio talked much about?
5. Do you feel well when you’re laughed at?
6. Who is Russia rich in?
7. Who can you rely on in any difficult situation?

Перевод:

1. Почему над Мартином смеются?
2. Кто заботится о Елизавете?
3. Когда нам объяснили новое правило грамматики?
4. Почему так много говорят о Лео ди Каприо?
5. Вы себя хорошо чувствуете, когда над вами смеются?
6. Кем богата Россия?
7. На кого можно положиться в любой сложной ситуации?

*79. Put the prepositions in brackets in the correct place in the sentence.
Example: What were you listening a minute ago? (to) − What were you listening to a minute ago?
1. Who is the story written? (by)
2. What are you looking? (for)
3. Why do you take care this old tree? (of) − It was planted by my grandpa.
4. Who is made fun in your class? (of) − Oliver is.
5. What were you laughing when I opened the door? (at) − Mike’s new joke.
6. What is Russia rich? (in) − In people, nature and fantastic ideas.
7. What are you proud most of all? (of) − My family history.

Поставьте предлоги в скобках в нужное месте предложения.
Пример: Что вы слушали минуту назад? (to) − Что вы слушали минуту назад?
1. Кому написан рассказ? (by)
2. Что ты ищешь? (for)
3. Почему вы заботитесь об этом старом дереве? (of) − Его посадил мой дедушка.
4. Кто развлекается в вашем классе? (of) − Оливер.
5. Над чем вы смеялись, когда я открывал дверь? (at) – Над новой шуткой Майка.
6. Чем богата Россия? (in) − Людьми, природой и фантастическими идеями.
7. Чем вы гордитесь больше всего? (of) − Моей семейной историей.

Ответ:

1. Who is the story written by?
2. What are you looking for?
3. Why do you take care of this old tree? − It was planted by my grandpa.
4. Who is made fun of in your class? − Oliver is.
5. What were you laughing at when I opened the door? − Mike’s new joke.
6. What is Russia rich in? − In people, nature and fantastic ideas.
7. What are you proud of most of all? − My family history.

Перевод:

1. Кем написан рассказ?
2. Что вы ищете?
3. Почему вы заботитесь об этом старом дереве? − Его посадил мой дедушка.
4. Над кем высмеивают в вашем классе? − Оливер.
5. Над чем вы смеялись, когда я открывал дверь? − Над новой шуткой Майка.
6. Чем богата Россия? − Людьми, природой и фантастическими идеями.
7. Чем вы гордитесь больше всего? − Моей семейной историей.

*80. Write questions for these answers.
Example: − I’m interested in books on history.
What sort of books are you interested in? − I’m interested in books on history.
1. ...? − I only depend on my parents.
2. ...? − I’m only afraid of a storm.
3. ...? − I can rely on any of my best friends.
4. ...? − We were speaking about our plans for the weekend.
5. ...? − I haven’t heard about it.

Напишите вопросы для этих ответов.
Пример: − Меня интересуют книги по истории.
Какие книги вас интересуют? − Меня интересуют книги по истории.
1. ...? − Я зависим только от родителей.
2. ...? − Я боюсь только бури.
3. ...? − Я могу положиться на любого из своих лучших друзей.
4. ...? − Мы говорили о планах на выходные.
5. ...? − Я об этом не слышал.

Ответ:

1. Who do you depend on?
2. What are you afraid of?
3. Who can you rely on?
4. What were you speaking about?
5. What haven’t you heard about?

Перевод:

1. От кого вы зависите?
2. Чего ты боишься?
3. На кого можно положиться?
4. О чем вы говорили?
5. О чем вы еще не слышали?

*81. Read and translate the sentences. Mind the difference between hear and listen (to).
Mr Jackson doesn’t hear anything. It’s too noisy.
Why don’t you listen to me? It’s very important to know about it.

Прочтите и переведите предложения. Обратите внимание на разницу между hear и listen (to).
Мистер Джексон ничего не слышит. Слишком шумно.
Почему ты меня не слушаешь? Об этом очень важно знать.

*82. Put in hear or listen (to).
1. Do you ... the rain beating against the window?
2. Speak louder, please. I can’t ... a word of what you are saying.
3. Just ... to him! I’ve never ... such nonsense in my life.
4. Lots of people can’t ... anything. They use a special language to communicate with each other.

Вставьте hear или listen (to).
1. Ты ... дождь бьет в окно?
2. Говорите громче, пожалуйста. Я не могу ... ни слова из того, что вы говорите.
3. Просто ... его! Я никогда в жизни не ... такой глупости.
4. Многие люди не могут ... ничего. Они используют особый язык для общения друг с другом.

Ответ:

1. Do you hear the rain beating against the window?
2. Speak louder, please. I can’t hear a word of what you are saying.
3. Just listen to him! I’ve never heard such nonsense in my life.
4. Lots of people can’t hear anything. They use a special language to communicate with each other.

Перевод:

1. Вы слышите, как дождь бьет в окно?
2. Говорите громче, пожалуйста. Я не слышу ни слова из того, что вы говорите.
3. Просто послушайте его! Я никогда в жизни не слышал такой ерунды.
4. Многие люди ничего не слышат. Они используют особый язык для общения друг с другом.

*83. A lot of books about teenagers’ lives are written and published in various countries. Match the book, the text and the sort of a story. Fill in the table below.
The sort of the story: a detective story, a fantastic story, a biography, a horror story, an adventure story.

The text number 1 2 3
The title of the book
The author of the book
The sort of the story
1.
Louise heard a movement behind her...
Then she saw the figure. It was closer this time. It was swathed (завернута) in black cloth. Louise could clearly see that it was a broad adult figure.
The figure turned, pointed his gun and the shot hit the wall.
The figure disappeared back into the darkness. Louise could see a hole in the wall a few centimetres thick and a couple of centimetres across. It was warm.
Whoever was out there was shooting a laser gun that could cut into stone!
Louise tried to control her panic and think clearly. But what?
2.
Gavin knocked on the front door of the cottage, but Mrs Foster didn’t open it at once, like she usually did.
“Gran! Are you there?” No one answered.
Gavin waited for a moment. He couldn’t hear a sound. “Maybe she can’t hear me,” he thought.
He tried the door. It wasn’t locked so he opened it and went inside. The room was empty.
“Gran! Where are you? It’s me, Gavin.”
No one was there, not even Tinker, the cat.
Gavin looked round the warm, cosy little room. The fire was still burning brightly. The table was set for two people and he could smell a delicious smell coming from the tiny kitchen.
He thought: “Where is she? And where’s Tinker?”
He ran upstairs and looked quickly into the two tiny bedrooms.
− Are you there, Gran?
Nobody answered.
3.
An hour later the police phoned and told Terry’s dad that they had checked the van but found it empty.
The police had done what they could.
“Those boys may be troublemakers, but that doesn’t mean they stole your bike,” said Dad. “I know they did,” answered Terry. “They must have sold it.”
Terry lay on his bed feeling lonely and unhappy. His bike had gone and he wouldn’t be able to ride for the rest of the season − if at all. It had taken him over a year to save up. What was he going to do?
There was a knock. It was Mum:
“You’re upsetting everyone, including yourself. We all know what a terrible shock losing your bike has been.”
Terry didn’t reply and his mother went away.

В разных странах написано и издается множество книг о жизни подростков. Подберите книгу, текст и тип истории. Заполните таблицу ниже.
Типа рассказа: детектив, фантастический рассказ, биография, ужастик, приключенческий рассказ.

Номер текста 1 2 3
Название книги
Автор книги
Тип рассказа
1.
Луиза услышала за спиной какое−то движение ...
Потом она увидела фигуру. На этот раз она была ближе. Она была завернут в черную ткань. Луиза ясно видела, что это широкая взрослая фигура.
Фигура повернулась, наставила пистолет, и выстрел попал в стену.
Фигура снова исчезла в темноте. Луиза увидела дыру в стене толщиной несколько сантиметров и шириной пару сантиметров. Она была теплой.
Кто бы ни был там, он стрелял из лазерной пушки, которая могла резать камень!
Луиза попыталась сдержать панику и мыслить ясно. Но что?
2.
Гэвин постучал в парадную дверь коттеджа, но миссис Фостер не сразу открыла ее, как обычно.
«Бабушка! Ты там?» Никто не ответил.
Гэвин немного подождал. Он не слышал ни звука. «Может, она меня не слышит», − подумал он.
Он попытался открыть дверь. Она не была заперта, поэтому он открыл ее и вошел внутрь. Комната была пуста.
«Бабушка! Где ты? Это я, Гэвин.»
Никого не было, даже кота Тинкера.
Гэвин оглядел теплую уютную комнатку. Огонь все еще горел ярко. Стол был накрыт на двоих, и из крохотной кухни доносился восхитительный запах.
Он подумал: «Где она? А где Тинкер?»
Он побежал наверх и быстро заглянул в две крошечные спальни.
− Ты там, бабушка?
Никто не ответил.
3.
Через час позвонила полиция и сказала отцу Терри, что они проверили фургон, но обнаружили, что он пуст.
Полиция сделала все, что могла.
«Эти мальчики могут быть нарушителями спокойствия, но это не значит, что они украли ваш велосипед», − сказал папа. «Я знаю, что это так,» − ответил Терри. «Они, должно быть, продали его».
Терри лежал на кровати, чувствуя себя одиноким и несчастным. Его велосипед пропал, и он не сможет ездить до конца сезона − если вообще сможет. На накопление у него ушло больше года. Что он собирался делать?
Раздался стук. Это была мама:
«Ты всех расстраиваешь, в том числе и себя. Мы все знаем, каким ужасным потрясением была потеря твоего велосипеда».
Терри не ответил, и его мать ушла.

Ответ:

The text number 1 2 3
The title of the book Laser Quest The Listener Biker
The author of the book Mick Gowar Elizabeth Laird Anthony Masters
The sort of the story a fantastic story an adventure story a detective story

Перевод:

Номер текста 1 2 3
Название книги Лазерный Квест Слушатель Мотоциклист
Автор книги Мик Говар Элизабет Лайд Энтони Мастерс
Тип рассказа фантастическая история приключения детективная история

*84. Discuss any of the books.
Use the following plan:
What’s the title of the book?
Who was the book written by?
What sort of story is it?
What is the story about?
Is there any information about the main characters? Who are they?
Would you read the whole story?
Would you recommend it to your friends?

Обсудите любую из книг.
Используйте следующий план:
Как называется книга?
Кем была написана книга?
Что это за история?
О чем эта история?
Есть ли информация о главных героях? Кто они?
Вы бы прочитали всю историю?
Вы бы порекомендовали это своим друзьям?

Ответ:

1) The title of the book is “Laser Quest”. The book was written by Mick Gowar. It’s a fantastic story. The main charecter is a girl, Louise. The story is about her. She is unhappy about spending Saturday with her little brother to help him with his Birthday party – Laser Adventure. But this Laser Adventure turns out to be exciting and dangerous for Louise. I would read the whole story and would recommend it to my friends.
2) The title of the book is “The Listener”. The book is written by Elizabeth Laird. It is an adventure story. The main characters are Gavin – a young man, his grandmother Mrs Foster and her cat Tinker. Gavin doesn’t want to spend the weekend at his grandmother’s because he doesn’t want to miss Johnny Mason’s match. But when he arrives, he can’t find his grandmother. And he found some footsteps leading to the forest.
I like adventure stories and I would recommend this book to my friends.
3) The title of the book is “Biker”. The book is written by Anthony Masters. It’s a detective story. The main character is Terry – the young boy who wants to impress his classmates and parents with success in motocross. I like detective stories and I would recommend this book to my friends.

Перевод:

1) Название книги − «Лазерный квест». Книгу написал Мик Говар. Это фантастическая история. Главный герой − девушка Луиза. Рассказ о ней. Она недовольна тем, что надо провести субботу со своим младшим братом, чтобы помочь ему с его Днем Рождения − лазерное приключение. Но это лазерное приключение оказывается для Луизы захватывающим и опасным. Я бы прочитал всю историю и рекомендовал бы своим друзьям.
2) Название книги − «Слушатель». Книга написана Элизабет Лэрд. Это приключенческий рассказ. Главные герои − Гэвин − молодой человек, его бабушка миссис Фостер и ее кошка Тинкер. Гэвин не хочет проводить выходные у бабушки, потому что не хочет пропустить матч Джонни Мэйсона. Но когда он приезжает, он не может найти свою бабушку. И он нашел следы, ведущие в лес.
Мне нравятся приключенческие рассказы, и я рекомендую эту книгу своим друзьям.
3) Название книги − «Байкер». Книга написана Энтони Мастерсом. Это детектив. Главный герой − Терри − мальчик, который хочет поразить одноклассников и родителей успехами в мотокроссе. Я люблю детективы и рекомендую эту книгу своим друзьям.