SECTION 3. School is fun if you are optimistic!.

*30. Work in pairs. Look at the picture. Choose one of the student’s opinions of school. Prove it to your partner.
This is what students think of school:
It’s a place where you make friends.
It’s a place where it is fun.
It’s a place where you take exams and write tests too often.
It’s a place where you learn about people as well as subjects.
It’s a place which helps you to find a good job in future.

Работа в парах. Посмотрите на картинку. Выберите одно из мнений ученика о школе. Докажите его своему партнеру.
Вот что школьники думают о школе:
Это место, где вы заводите друзей.
Это место, где весело.
Это место, где вы слишком часто сдаете экзамены и пишете тесты.
Это место, где можно узнать не только о предметах, но и о людях.
Это место, которое поможет вам в будущем найти хорошую работу.

Ответ:

As for me school is a place where you make friends. There are many students and you can find somebody who has the same interests like you. Also school is a place where you learn about people as well as subjects. The teachers give us knowledge that helps us enter the university and understand people better.

Перевод:

Для меня школа − это место, где можно найти друзей. Здесь много учеников, и вы можете найти кого−нибудь, у кого такие же интересы, как у вас. Кроме того, школа − это место, где вы изучаете не только предметы, но и людей. Учителя дают нам знания, которые помогают нам поступить в университет и лучше узнать людей.

*31. Explain why you like your school.
Choose what suits you:
• the school is new and nice
• the teachers are very good
• the school is not far from my house
• my friends go to the same school
• this is the only school in my life
• I like our school uniform
• any other reasons

Объясните, почему вам нравится ваша школа.
Выберите то, что вам подходит:
• школа новая и красивая
• учителя очень хорошие
• школа недалеко от моего дома
• мои друзья ходят в одну школу
• это единственная школа в моей жизни
• мне нравится наша школьная форма
• любые другие причины

Ответ:

I like my school because the teachers are very good. They are easy−going and skilled. Our lessons are not boring. My friends go to the same school. It’s another reason why I like my school. We talk during the breaks and go home together.

Перевод:

Мне нравится моя школа, потому что учителя очень хорошие. Они добродушные и опытные. Наши уроки не скучные. Мои друзья ходят в ту же школу. Это еще одна причина, почему мне нравится моя школа. В перерывах мы разговариваем и вместе ходим домой.

*32. What do you think of a teacher’s job? Could you be a teacher yourself? Answer the questionnaire and mark your score:
1. Teachers should be quite strict. There should be some fun in class, but pupils shouldn’t be allowed to make noise and be lazy during lessons. − 1
2. Teachers should be strict. Pupils should not be allowed to speak in class unless the teacher asks them to. − 2
3. Teachers should be as easy−going as possible. Pupils should be allowed to do whatever they like. If they don’t learn, it’s their problem. − 3
4. Teachers don’t need a sense of humour. They should just teach the lesson as clearly as possible. − 1
5. Teachers should have a good sense of humour and make lessons fun and enjoyable. But they shouldn’t tell jokes instead of teaching. − 2
6. Teachers should keep their class entertained with jokes and stories if the class is bored by the lesson. − 3
Score:
2 points − you’re a born teacher
4 points − you’ll be a very strict teacher, but boring, too
6 points − you’ll enjoy your work but your students will not learn much

Что вы думаете о работе учителя? Могли бы вы сами быть учителем? Ответьте на анкету и отметьте свой балл:
1. Учителя должны быть достаточно строгими. В классе должно быть весело, но нельзя позволять ученикам шуметь и лениться во время уроков. − 1
2. Учителя должны быть строгими. Ученикам не следует разрешать говорить в классе, если учитель их об этом не попросит. − 2
3. Учителя должны быть максимально спокойными. Ученикам должно быть разрешено делать все, что им нравится. Если они не учатся, это их проблемы. − 3
4. Учителям не нужно чувство юмора. Они должны просто преподать урок как можно яснее. − 1
5. Учителя должны иметь хорошее чувство юмора и делать уроки веселыми и приятными. Но им не следует шутить вместо того, чтобы учить. − 2
6. Учителя должны развлекать класс шутками и рассказами, если урок наскучил классу. − 3
Оценка:
2 балла − вы прирожденный учитель
4 балла − ты будешь очень строгим учителем, но тоже скучным
6 баллов − вам понравится ваша работа, но ваши ученики многому не научатся

*33. Listen, read and remember:
[i:] – speak, teacher, easy−going, please, mean, reason, neat, sea, leader
[i:] – teen, teenager, feel, free, street, deep, green, meet, week, eighteen
[e] – head, instead, dead, weather, read, ready
[ɪə] – real, realize, near, really, dear, hear, ear
[ɜ:] – learn, earn, earth, early, earlier

Послушайте, прочитайте и запомните:
[i:] − говорить, учитель, добродушный, пожалуйста, значить, причина, аккуратный, море, лидер
[i:] − подросток, подросток, чувствовать, свободный, улица, глубокий, зеленый, встречать, неделя, восемнадцать
[e] – голова, вместо, мертвый, погода, читать, готово
[ɪə] − настоящий, осознавать, рядом, действительно, дорогой, слышать, ухо
[ɜ:] − учиться, зарабатывать, земля, рано, раньше

*34. Listen to the interview with Angela Bryan who teaches English in a secondary school in London. Answer the questions:
1. What is special about the way Ms Bryan teaches English Literature?
2. Is she a strict teacher?
3. Does Ms Bryan like her job? Give your reasons.

Послушайте интервью с Анжелой Брайан, которая преподает английский язык в средней школе в Лондоне. Ответь на вопросы:
1. Что особенного в том, как мисс Брайан преподает английскую литературу?
2. Она строгий учитель?
3. Нравится ли мисс Брайан ее работа? Назовите свои причины.

Аудио к заданию:

− Miss Bryan, could you tell us what make a good teacher?
− Well, it’s really hard to decide who is a bad teacher or a good teacher. However I know for sure that the teacher’s personality is crucial for students’ love for the subject. At school I had a lot of good teachers. I was especially lucky with my English teacher. She was a very good teacher and she encouraged us – her students – to read a lot and write essays, stories and poems. Now I’m a teacher myself and I do the same with my students. We speak much about poetry during our English lessons. I encourage my students to write their own poems. Then we post these poems on our school online magazine. We share our poetry and our good attitude towards life with others. I think that the best teachers are those who are positive and get their students to feel enthusiastic and successful.
− Miss Bryan, do you think teachers should be strict nowadays?
− I believe that the teachers should be firm but I don’t think they should be very strict. A strict teacher cannot accept the students’ mistakes and makes them feel embarrassed and ashamed of their works. I don’t think it’s the right approach. And my opinion a modern teacher should be a guide to the students. A teacher should try to encourage the students and help them realize their talents. I think it’s also important to avoid criticizing students in class. For me it’s significant to make students work with enthusiasm. It’s easy to do when the lesson concerns something they are interested in – their own lives or the lives of their families, or their relatives, or their pets, or the place where they live. They really know so many interesting things about the world. I often learn from them, too. I’m proud of my students. I know they are the best

Перевод аудио:

− Мисс Брайан, не могли бы вы рассказать нам, что делает хорошего учителя?
− Ну, очень сложно решить, кто плохой учитель или хороший учитель. Однако я точно знаю, что личность учителя имеет решающее значение для любви студентов к предмету. В школе у меня было много хороших учителей. Мне особенно повезло с моим учителем английского языка. Она была очень хорошим учителем и поощряла нас − своих учеников − много читать и писать сочинения, рассказы и стихи. Теперь я сама учитель и делаю то же самое со своими учениками. На уроках английского мы много говорим о поэзии. Я призываю своих учеников писать собственные стихи. Затем мы размещаем эти стихи в нашем школьном онлайн−журнале. Мы делимся с другими нашей поэзией и своим хорошим отношением к жизни. Я думаю, что лучшие учителя − это те, кто настроен позитивно и заставляет своих учеников чувствовать энтузиазм и добиваться успеха.
− Мисс Брайан, как вы думаете, учителя в наше время должны быть строгими?
− Я считаю, что учителя должны быть твердыми, но не думаю, что они должны быть очень строгими. Строгий учитель не может принять ошибки учеников и заставляет их стесняться и стыдиться своих работ. Не думаю, что это правильный подход. И я считаю, что современный учитель должен быть проводником для учеников. Учитель должен попытаться ободрить учеников и помочь им реализовать свои таланты. Я думаю, что также важно избегать критики учеников в классе. Для меня важно, чтобы студенты работали с энтузиазмом. Это легко сделать, когда урок касается того, что их интересует − их собственной жизни или жизни их семей, или их родственников, или их домашних животных, или места, где они живут. Они действительно знают так много интересного об этом мире. Я тоже часто учусь у них. Я горжусь своими учениками. Я знаю они лучшие

Ответ:

1. Ms Bryan speaks much about poetry during our English lessons. She encourages her students to write their own poems. Then they post these poems on their school online magazine.
2. No, she isn’t. She isn’t a strict teacher.
3. I think Ms Bryan likes her job. She spoke positively about her English lessons.

Перевод:

1. Мисс Брайан много говорит о поэзии на уроках английского языка. Она поощряет своих учеников писать собственные стихи. Затем они размещают эти стихи в своем школьном онлайн−журнале.
2. Нет. Она не строгий учитель.
3. Я думаю, что мисс Брайан нравится ее работа. Она положительно говорила о своих уроках английского языка.

*35. Read and remember.
Compare:
1. We must be at the station at 5 o’clock in the evening. (Very strong. That’s almost an order.)
We mustn’t stay here any longer.
We needn’t stay here any longer.
Мы должны быть на вокзале в пять часов вечера.
Нам нельзя оставаться здесь дольше.
Нам не нужно здесь оставаться дольше.
2. You have to get ready for your test on literature. (Quite strong. It’s necessary to do.)
You needn’t wash up today.
Тебе надо / следует подготовиться к контрольной по литературе.
Тебе не надо мыть посуду сегодня.
3. You should see that film. It’s very good. (Not so strong. That’s your advice.)
You shouldn’t watch so much TV. (You are not allowed to do it.)
Тебе следует /Хорошо бы посмотреть этот фильм. Он очень хороший.
Тебе не следует так много смотреть телевизор.
4. Must I phone them at once? − Yes, you must. (Да, обязательно.)
No, you needn’t. (Нет, не нужно.)
Must we turn right here? − Yes, we must. (Да, обязательно.)
No, we mustn’t. Look at the sign. It is not allowed here. (Нет, нельзя. Посмотри на знак. Здесь не разрешено поворачивать.)
No, we needn’t. (Нет необходимости.)
Shall I go shopping today? − No, you needn’t. You can do it tomorrow. “Мне сходить сегодня в магазин?” − “Не нужно. Сделаешь это завтра”.

Прочтите и запомните.
Сравните:
1. We must be at the station at 5 o’clock in the evening. (Very strong. That’s almost an order.)
We mustn’t stay here any longer.
We needn’t stay here any longer.
Мы должны быть на вокзале в пять часов вечера.
Нам нельзя оставаться здесь дольше.
Нам не нужно здесь оставаться дольше.
2. You have to get ready for your test on literature. (Quite strong. It’s necessary to do.)
You needn’t wash up today.
Тебе надо / следует подготовиться к контрольной по литературе.
Тебе не надо мыть посуду сегодня.
3. You should see that film. It’s very good. (Not so strong. That’s your advice.)
You shouldn’t watch so much TV. (You are not allowed to do it.)
Тебе следует /Хорошо бы посмотреть этот фильм. Он очень хороший.
Тебе не следует так много смотреть телевизор.
4. Must I phone them at once? − Yes, you must. (Да, обязательно.)
No, you needn’t. (Нет, не нужно.)
Must we turn right here? − Yes, we must. (Да, обязательно.)
No, we mustn’t. Look at the sign. It is not allowed here. (Нет, нельзя. Посмотри на знак. Здесь не разрешено поворачивать.)
No, we needn’t. (Нет необходимости.)
Shall I go shopping today? − No, you needn’t. You can do it tomorrow. “Мне сходить сегодня в магазин?” − “Не нужно. Сделаешь это завтра”.

*36. Fill in the blanks. Choose the right word.
1. You ... come in time to school in the morning (have to / should).
2. You look very tired. You ... have a short holiday (have to / should).
3. Little children ... wash their hands before they eat (have to / should).
4. You ... take these pills (таблетки) twice a day after meals (must / should).
5. We ... help to lay the table. Be quick (must /have to).

Заполните пропуски. Выберите правильное слово.
1. Вы ... приходить в школу утром (должны / следует).
2. Ты выглядишь очень уставшим. Ты ... взять короткий отпуск (должен / следует).
3. Маленькие дети ... мыть руки перед едой (должны / следует).
4. Вы ... принимать эти таблетки два раза в день после еды (должны / следует).
5. Мы ... помогать накрывать стол. Поторопись (должны / должны).

Ответ:

1. You have to come in time to school in the morning.
2. You look very tired. You should have a short holiday.
3. Little children have to wash their hands before they eat.
4. You must take these pills twice a day after meals.
5. We have to help to lay the table. Be quick.

Перевод:

1. Вы должны приходить в школу утром.
2. Ты выглядишь очень уставшим. Ты должен взять короткий отпуск.
3. Маленькие дети должны мыть руки перед едой.
4. Эти таблетки необходимо принимать дважды в день после еды.
5. Мы должны помочь накрыть стол. Поторопись.

*37. Complete the sentences with should or shouldn’t.
You … be late for your classes.
You … argue with your parents.
You … be attentive to your friends’ problems.
You … get on well with your family.
You … be honest with your friend.
You … eat too much.
You … inform your parents if you are getting late.
You … tell your friend about your problems.
You … mix with people who smoke.
You … cross the street here.

Закончите предложения с помощью should или shouldn’t.
Вы ... опаздывать на занятия.
Вы ... спорить со своими родителями.
Вы… быть внимательны к проблемам своих друзей.
Вы ... хорошо ладить со своей семьей.
Вы ... быть честным со своим другом.
Ты ... есть слишком много.
Ты… сообщать родителям, если опаздываешь.
Вы ... рассказывать другу о своих проблемах.
Вы ... общаться с курящими людьми.
Вы… переходить улицу здесь.

Ответ:

You shouldn’t be late for your classes.
You shouldn’t argue with your parents.
You should be attentive to your friends’ problems.
You should get on well with your family.
You should be honest with your friend.
You shouldn’t eat too much.
You should inform your parents if you are getting late.
You should tell your friend about your problems.
You shouldn’t mix with people who smoke.
You shouldn’t cross the street here.

Перевод:

Тебе не следует опаздывать на занятия.
Тебе не следует спорить с родителями.
Тебе следует внимательно относиться к проблемам друзей.
Тебе следует хорошо ладить со своей семьей.
Тебе следует быть честны со своим другом.
Тебе не следует есть слишком много.
Если вы опаздываете, тебе следует сообщить об этом родителям.
Тебе следует рассказать другу о своих проблемах.
Тебе не следует общаться с курящими людьми.
Тебе не следует здесь переходить улицу.

*38. Listen, read and remember:
[ʊ] – could, would, should, couldn’t, shouldn’t, wouldn’t
[ɑ:] – can’t, shan’t, are, aren’t
[æ] – have, has, haven’t, hasn’t
[əʊ] – won’t, don’t
[ɪ] – did, didn’t, is, isn’t

Послушайте, прочитайте и запомните:
[ʊ] − мог бы, хотел бы, should, couldn’t, shouldn’t, wouldn’t
[ɑ:] – can’t, shan’t, are, aren’t
[æ] − иметь, имеет, не иметь, не имеет
[əʊ] – won’t, don’t
[ɪ] – did, didn’t, is, isn’t

*39. Give short answers.
Use:
must / should / mustn’t / shouldn’t / needn’t.
Must we stop near the market?−
... (Нет, не нужно.)
... (Нет, нельзя.)
Should we take a taxi? −
... (Да, обязательно. Мы опаздываем.)
... (Думаю, да.)
... (Думаю, нет.)
Must the children go to school on Saturday? −
... (Да, обязательно.)
... (Нет, не нужно.)
... (Нет, нельзя. Школа закрыта.)

Ответьте коротко.
Используйте:
must / should / mustn’t / shouldn’t / needn’t.
Должны ли мы остановиться возле рынка? −
... (Нет, не нужно.)
... (Нет, нельзя.)
Следует ли нам взять такси? −
... (Да, обязательно. Мы опаздываем.)
... (Думаю, да.)
... (Думаю, нет.)
Должны ли дети ходить в школу в субботу? −
... (Да, обязательно.)
... (Нет, не нужно.)
... (Нет, нельзя. Школа закрыта.)

Ответ:

Must we stop near the market?−
No, you shouldn’t. (Нет, не нужно.)
No, you mustn’t. (Нет, нельзя.)
Should we take a taxi? –
Yes, you must. (Да, обязательно. Мы опаздываем.)
Yes, you should (Думаю, да.)
No, you needn’t. (Думаю, нет.)
Must the children go to school on Saturday? −
Yes, they must. (Да, обязательно.)
No, they needn’t. (Нет, не нужно.)
No, they mustn’t. (Нет, нельзя. Школа закрыта.)

Перевод:

Должны ли мы остановиться возле рынка? −
Нет. (Нет, не нужно.)
Нет. (Нет, нельзя.)
Следует ли нам взять такси? −
Да. (Да, обязательно. Мы опаздываем.)
Да. (Думаю, да.)
Нет. (Думаю, нет.)
Должны ли дети ходить в школу в субботу? −
Да. (Да, обязательно.)
Нет. (Нет, не нужно.)
Нет. (Нет, нельзя. Школа закрыта.)

*40. Discuss with your partner what a good pupil is. Begin your proposals with the words:
A good pupil should ... (be or do smth)
A good pupil shouldn’t ... (be or do smth)

Обсудите со своим партнером, что такое хороший ученик. Начните свои предложения со слов:
Хороший ученик должен ... (быть или делать что−л.)
Хороший ученик не должен ... (быть или делать что−л.)

Ответ:

A good pupil should be at school on time. A good pupil should do his homework. A good pupil should be independent and active. A good pupil should listen to the teacher carefully.
A good pupil shouldn’t talk in the lessons. A good pupil shouldn’t be rude and lazy. A good pupil shouldn’t argue with his teachers.

Перевод:

Хороший ученик должен приходить в школу вовремя. Хороший ученик должен делать домашнее заданиею Хороший ученик должен быть самостоятельным и активным. Хороший ученик должен внимательно слушать учителя.
Хороший ученик не должен говорить на уроках. Хороший ученик не должен быть грубым и ленивым. Хороший ученик не должен спорить со своими учителями.

*41. Read and act out:
Alice: I need some pocket money. I have to find a job.
Joe: No problem. There is a job for you!
Alice: What kind of job is it?
Joe: Babysitting.
Alice: It sounds fine. What should I do?
Joe: It’s easy. Just play.

Alan: I’m going for an interview next Friday.
Bob: Where and why?
Alan: Another school, I’m afraid. What should I wear?
Bob: Don’t ask me.
Alan: What should I wear?
Bob: Well, you shouldn’t look sloppy (неряшливый), you should look neat.
Alan: Do you think I should go on my bike or not?
Bob: It doesn’t matter. But you should be on time.

Прочтите и разыграйте:
Алиса: Мне нужны карманные деньги. Мне нужно найти работу.
Джо: Нет проблем. Для тебя есть работа!
Алиса: Что это за работа?
Джо: Присмотр за детьми.
Алиса: Звучит нормально. Что я должен делать?
Джо: Это просто. Просто играй.

Алан: Я пойду на собеседование в следующую пятницу.
Боб: Куда и почему?
Алан: Боюсь, в другой школе. Что мне надеть?
Боб: Не спрашивай меня.
Алан: Что мне надеть?
Боб: Ну, ты не должен выглядеть неряшливым, ты должен выглядеть опрятно.
Алан: Как ты думаешь, мне следует поехать на велосипеде или нет?
Боб: Это не имеет значения. Но ты должен быть вовремя.

*42. Make up your own dialogue.
Use:
What should I wear?
Do you think I should ...?
What should I do?
You shouldn’t be ...
It doesn’t matter.
You should be on time.

Составьте свой собственный диалог.
Используйте:
Что мне надеть?
Ты думаешь я должен ...?
Что я должен делать?
Ты не должен быть ...
Неважно.
Вы должны быть вовремя.

Ответ:

− I’m going to Emma’s birthday party next Saturday. What should I wear?
− Let me think. I think you should wear something fashionable.
− And what should I do there? Do you think I should be funny and sociable?
− It doesn’t matter but first of all you should be on time.

Перевод:

− Я собираюсь на день рождения Эммы в следующую субботу. Что мне надеть?
− Дай мне подумать. Я думаю, тебе стоит надеть что−нибудь модное.
− А что мне там делать? Как ты думаешь, я должен быть веселым и общительным?
− Неважно, но в первую очередь тебе нужно приходить вовремя.

*43. Have you got a sense of humour? Read the jokes and choose the joke you like best. Act it out with your partner.
***
Teacher: Tommy, why are you late for school today?
Tommy: Every time I come to a corner a sign says, “School. Go slow.”
* * *
Father: Well, Bobby, I’ve talked to your teacher today. He doesn’t like your homework nor your classwork. Now I want to ask you a question. Who is the laziest person in your class?
Bobby: I don’t know, Father.
Father (angrily): Oh, yes, you do. Think! When all the boys and girls are reading or writing, who sits in class and only watches how other people work?
Bobby (happily): It’s our teacher, Father.
* * *
Teacher: What is the chemical formula for water?
Andrew: HIJKLMNO.
Teacher: What are you talking about?
Andrew: Yesterday you said it’s H to O!

У тебя есть чувство юмора? Прочтите анекдоты и выберите шутку, которая вам больше нравится. Разыграйте ее со своим партнером.
* * *
Учитель: Томми, почему ты сегодня опоздал в школу?
Томми: Каждый раз, когда я подхожу к углу, на табличке написано: «Школа. Двигайся медленнее.»
* * *
Отец: Что ж, Бобби, я сегодня разговаривал с твоим учителем. Ему не нравятся ваши домашние и классные задания. Теперь я хочу задать тебе вопрос. Кто самый ленивый человек в вашем классе?
Бобби: Не знаю, отец.
Отец (сердито): Да, да. Подумай! Когда все мальчики и девочки читают или пишут, кто сидит в классе и только смотрит, как работают другие люди?
Бобби (радостно): Это наш учитель, отец.
* * *
Учитель: Какова химическая формула воды?
Андрей: HIJKLMNO.
Учитель: О чем ты говоришь?
Эндрю: Вчера ты сказал, что это от H до O (H two O)!

*44. Think of a funny story about your school life. Write it down. Share it with your classmates.

Придумайте забавную историю из своей школьной жизни. Запиши ее. Поделись с одноклассниками.

Ответ:

Teacher: Tell me an example of a creature who can live on land as well as water?
Student: Frog
Teacher: Good. But give me another example, please
Student: Another Frog..!

Teacher: Why do we drink water?
Student: Because we can’t eat water, sir.
Teacher: How was your night Andrew?
Student: I don’t know sir because I was sleeping.

Перевод:

Учитель: Приведите мне пример существа, которое может жить не только на воде, но и на суше?
Студент: Лягушка
Учитель: Хорошо. Но дайте мне еще один пример, пожалуйста
Студент: Еще одна лягушка ..!

Учитель: Почему мы пьем воду?
Студент: Потому что мы не можем есть воду, сэр.
Учитель: Как прошел вечер, Андрей?
Студент: Я не знаю, сэр, потому что спал.